Автоматизація бізнес-процесів – один з найефективніших методів їх оптимізації. І хоча деякі українські компанії вже співають дифірамби RPA, на покупку наважуються лише деякі (на відміну від решти світу). Основне питання в наступному: чи дійсно RPA вартує вкладених в них грошей? Традиційне зважування всіх “за” і “проти” допоможе з відповіддю. Так що давайте розбиратися разом.

Переваги RPA:

  • Підвищення ефективності

Перевага RPA і її ж самоціль – полегшення виконання рутинних і повторюваних завдань. Швидкість робота набагато перевищує людську, так що і ефективність зростає в рази.

  • Інновації

Чого не може робити програмний робот, так це креативити. Зате він дасть можливість направити людські ресурси туди, де вони важливіші і потрібніші. Результат – нові (творчі!) рішення та направлення.

  • People’s factor

Ніхто не застрахований від людських помилок. Навіть самий обережний працівник може помилитись. Іноді ці помилки можуть виявитися неймовірно дорогими. Завдяки RPA можна знизити ризик і підвищити точність виконання процесу.

  • Економія

Так-так, це не помилка. Автоматизація процесів вимагає попередніх інвестицій, проте загальне зростання ефективності та продуктивності, а також скорочення людських помилок більш ніж виправдовують витрати.

  • Сумісність з існуючими системами

Оскільки RPA імітує людські дії, то технологія взаємодіє з даними на рівні платформ і додатків. Простіше кажучи, в інтерфейсі робот діє так само, як і людина. В результаті, бізнесу не потрібно вносити зміни в існуючі системи при впровадженні RPA або зупиняти поточний продакшн. Це також знижує вартість на роботу з розрізненими джерелами даних.

  • Управління – рівень Бог

По-перше, управління самими роботами. Централізована платформа дозволяє віддалено моделювати, контролювати, планувати і виконувати розгортання програмних роботів RPA. Аналітика найчастіше йде в комплекті.
По-друге, управління процесами. RPA дозволяє вбудовувати певні вимоги до правил автоматизації для розширеного управління бізнес-операціями.

  • Робота з клієнтами

RPA дозволяє організаціям поліпшити якість послуг, що надаються. Навіть незважаючи на те, що RPA найчастіше використовується для автоматизації бек-офісу.

Недоліки впровадження RPA:

  • Ціна впровадження

Бюджетні обмеження є однією з основних причин, через які компанії вважають за краще не впроваджувати RPA.

  • Відсутність технічної експертизи

Вважається, що для автоматизації процесів потрібно володіти значними ноу-хау. Насправді, впровадження RPA не вимагає спеціальних знань і апаратного забезпечення.

  • Заміна або помічник

Роботи замінять людей – ще один страх перед RPA, хоча його основна мета прямо протилежна. Для співробітників це може бути страшний стрес, але і вони оцінять. Зміцнення культури інновацій всередині компанії допоможе пережити процес впровадження.

  • Вибір правильних процесів

RPA ідеально підходить для повторюваних, регламентованих завдань, які не вимагають людської участі. Наприклад, перенесення даних або копіювання-вставка. Однак, якщо процеси не стандартизовані і вимагають частих втручань людини, то впровадження RPA викликає купу запитань. Важливо визначити, які саме процеси підходять для плавної автоматизації, щоб вона давала обіцяний результат.

  • Установка реалістичних очікувань

Це, можливо, одна з найбільших перешкод при впровадженні нових технологій. Замість того, щоб розглядати RPA як панацею від операційних проблем і порушених процесів, замовникам необхідно зрозуміти і прийняти, що RPA може робити, а що – ні. Рішення про покупку робота завжди індивідуальні в залежності від точкової проблематики і конкретного функціоналу, який допоможе вирішити саме цей “головний біль”.

І хоча мінуси, описані вище, можуть здаватися складними і вагомими, належне планування дозволить використовувати всі переваги RPA. Після першого запуску і подолання всіх перешкод дуже часто замовники готові до покупки нових роботів, збільшуючи масштаби автоматизації.

Якщо вже купувати робота, то спочатку слід оцінити процеси і рентабельність інвестицій. Проведіть роботу з співробітниками, вони повинні бути готові підтримати вашу ідею. Підберіть правильного партнера по впровадженню, який налаштує робота і навчить вас роботі з ним. І отримуйте свій профіт – вигоду від конкурентних переваг.